وکیل مهاجرت کیست و چه وظایفی دارد؟
13 آبان, 1401

وکیل مهاجرت کیست و چه وظایفی دارد؟

وکیل مهاجرت پیش از آنکه وکیل رسمی و طرف قرارداد شما برای مهاجرت باشد، یک دوست قابل اعتماد، پیگیر و دلسوز برای شما است. اگر اینگونه به نظرتان نمی رسد، باید درباره انتخاب موسسه مهاجرتی خود بیشتر مطالعه و دقت کنید. 
مهاجرت به استرالیا یک اتفاق ساده برای چند بار تجربه کردن نیست، با انتخاب اگاهانه وکیل مهاجرت خود، این اتفاق را یک بار و مطلوب، تجربه کنید.
در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که وکیل مهاجرت کیست و چه وظایف، ویژگی ها و مدارکی باید داشته باشد. امیدواریم مطالعه این مقاله به شما در یک انتخاب آگاهانه و درست کمک کند.
 

وکیل مهاجرت کیست؟

وکیل مهاجرت به فرد متخصصی گفته می‌شود که ضمن دارا بودن مدرک تخصصی معتبر و رسمی وکالت، به وکالت از دیگران اقدامات مربوط به مهاجرت و اخذ ویزا را انجام می‌دهد. او می‌تواند در قالب وکیل و یا مشاور مهاجرت باشد که مدرک یا گواهی خود را از سازمانی معتبر در کشور مقصد دریافت کرده است.

 

وکیل مهاجرت چه وظایفی دارد؟ 

وکیل مهاجرت باید به وظایف، حقوق و تکالیف خود همچنین حقوق و تکالیف موکل خود اشراف کامل داشته باشد. بخش مهمی از این شرح وظایف به شرح ذیل است:

  • عقد یک قرارداد شفاف، واضح، مناسب و استاندارد با موکل 
  • برگزاری حداقل یک جلسه مشاوره کامل در کمال آرامش و پاسخگویی به همه سوالات موکل
  • اعلام بهترین روش مهاجرتی و معایب و مزایای ویزای انتخاب شده 
  • اجرای اقدامات حقوقی، اداری و تشریفاتی مربوط به اخذ ویزا
  • دریافت هزینه‌های مربوط به چارچوب قرارداد و پرهیز از دریافت مبالغ اضافه و غیر مربوط
  • حرکت حول محور «پیشگیری» قبل از وقوع اشتباه یا خطا
  • همراهی و همکاری با موکل طی اجرای مسیر مهاجرت 
  • برخورد با هر پرونده به صورت منحصر به فرد و احترام به حریم خصوصی موکل
  • مطالعه و به روز رسانی اطلاعات و اخبار 
 

وکیل مهاجرت خوب چه ویژگی هایی دارد؟

یک وکیل مهاجرت خوب در ابتدا یک تیم متخصص، کاربلد و در دسترس باید داشته باشد. یک وکیل مهاجرتی خوب، در بطن یک سازمان مهاجرتی خوب، خود را نشان می دهد. از آنجایی که به ثمر رساندن پرونده های مهاجرتی و اخذ ویزا به یک کار تیمی و همراهی مستقیم و لحظه ای با موکل نیاز دارد، بنابراین اهمیت یک سازمان مهاجرتی متخصص در یک بستر قانونی، از یک وکیل تنهای مهاجرتی بسیار پر رنگ تر است. یک وکیل مهاجرتی یا به عبارتی یک موسسه مهاجرتی باید ضمن عقد قرارداد شفاف و مناسب، موکل خود را در جریان همه حقوق و تکالیفش قرار بدهد. مشاوره دلسوزانه، علمی و به روز ارائه کند و به موکل خود این آرامش خاطر را بدهد که در بخش‌های مختلف این مسیر او را همراهی خواهد کرد و کلیه اقدامات لازم را در سریع ترین زمان ممکن انجام خواهد دارد. 
 

به روز بودن

وکیل مهاجرت تنها تکمیل کننده فرم‌های لازم یا مسئول پیگیری وضعیت مدارک و پرونده مهاجرتی شما نیست، او باید از آخرین اخبار و قوانین روز مهاجرت با خبر باشد، تمام راه‌های مناسب و قانونی برای مهاجرت را پیش روی متقاضی و مراجعه کننده خود بگذارد و موفقیت در مهاجرت مخاطب خود را مهمترین و بلکه تنها موضوع مهم پیش روی خود بداند.
 

وکیل مهاجرت چه مدرک تحصیلی دارد؟ 

در حوزه مهاجرت به کشور استرالیا واجب و ضروری است که وکیل حتما عضو سازمان مارا، Migration Agents Registration Authority، باشد. این شخص کسی است که از طرف دولت استرالیا اجازه دارد امور مهاجرتی شما را در استرالیا انجام دهد.
داشتن وکیل رسمی با ویژگی‌های مذکور برای مهاجرت به استرالیا هرگز الزامی نیست. موضوع این است که هیچ قدمی در فرایند مهاجرت طوری تعریف نشده که فرد متقاضی نیاز مبرم به داشتن وکیل مهاجرت حس کند اما در همه این مراحل واضح و مشخص است که یک وکیل مجرب و کارکشته از وقوع فرایند «آزمون و خطا» جلوگیری کرده و مناسب ترین راه را در کمترین زمان ممکن پیش روی موکل خود قرار می‌دهد.
 

ویژگی های یک وکیل برای مهاجرت به استرالیا چیست؟

وکیل مهاجرت استرالیا یا همان طور که قبل تر به آن اشاره کردیم یک موسسه مهاجرتی باید به درستی و در زمان مناسب تمامی مدارک و اسناد را بررسی کرده، کسری مدارک در پرونده را به موقع به موکل خود گوشزد کند و در اسرع وقت کلیه درخواست ها را ارسال کند و پیگیر آخرین وضعیت پرونده مهاجرتی موکل خود باشد. 
وکیل مهاجرت به استرالیا باید مجوزهای قانونی خود را در فضایی شفاف و به دور از ابهام در اختیار و دسترسی موکل خود قرار دهد تا با خیال راحت امکان بررسی و صحت سنجی آن وجود داشته باشد. 
 
 
به طور کلی شرایط ذیل، جزو ویژگی های یک وکیل و یا موسسه مهاجرتی خوب است:
  • عضویت وکیل در سازمان MARA
  • اجرای سیستماتیک پرونده های مهاجرتی و تعیین کارشناسان پرونده 
  • اطلاعات کامل از قوانین و آخرین اخبار حوزه مهاجرت
  • دسترسی کامل به منابع تفسیر قانون
  • عضویت کانون وکلای استرالیا و انجمن مشاوران مهاجرت ایران به استرالیا 
  • بیمه اجباری برای تضمین خسارت به پرونده 
  • تلاش ملموس و مشهود برای کاهش ریسک و خطرپذیری مردودی پرونده
  • پیروی از شیوه نامه رفتاری تبیین شده از سوی دولت استرالیا و اداره مهاجرت استرالیا (code of conduct)
  • نظم، خوش قولی، عمل به وعده‌های منطقی و کاربردی، پیگیری همه امور
 

قوانین مهم استرالیا درباره وکیل مهاجرتی

  • قانون شماره ۲۸۳ بند ۱ به نکته مهمی اشاره دارد که غیر قانونی بودن یک وکیل رسمی را در قالب یک هشدار اعلام می‌کند: کسی که وکیل رسمی نیست، نباید با دروغ خود را وکیل یا مشاور مهاجرت اعلام کند. جریمه این کار معادل با دو سال زندان است.
  • قانون شماره ۲۸۴ از سری قوانین اساسی کشور استرالیا می‌گوید: شخصی که وکیل رسمی نیست، اجازه تبلیغ و ترویج برای کار مهاجرت را ندارد. جریمه این کار معادل با دو سال زندان است.
  • قانون شماره ۲۸۱ بند ۱ نیز به یک نکته مهم اشاره دارد: شخصی که وکیل رسمی نیست، حق فعالیت در امور و حوزه مهاجرتی و موارد مربوط و مرتبط به آن را ندارد و اگر پول یا دارایی به این دلیل از کسی دریافت کند، به مدت ده سال زندان جریمه خواهد شد.
 
وکیل مهاجرت موسسه شادا کیست؟
وکیل مهاجرت کاریابی بین المللی شادا، محمدرضا عظیمی (بابک عظیمی) موسس و رئیس انجمن مشاوران مهاجرت ایران در استرالیا است. آقای عظیمی به عنوان وکیل رسمی ثبت شده در سازمان مارا MARA، دارای مدرک لیسانس در ترجمه زبان انگلیسی است و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته  "حقوق مهاجرت" در دانشگاه ملی استرالیا گذرانده است. همچنین ایشان موسس دفتر خدمات امور شهروندی ایرانیان در استرالیا نیز است.
 
کاریابی بین المللی شادا، علاوه بر برخورداری قانونی از یک وکیل مهاجرتی و عضو سازمان MARA، دارای مجوز رسمی و معتبر از وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ایران به منظور ارائه ی خدمات مهاجرتی و کاریابی بین المللی است.   
 
پرسش و پاسخ
{{comment.name}}
{{comment.name}}

{{comment.comment}}

{{comment.date}}
{{comment.name}}
ادمین سایت

{{comment.reply_text}}

    ثبت پرسش و نظر