سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا
20 شهریور, 1402

سیدنی، بزرگترین شهر استرالیا

سیدنی شهر بزرگ و مدرن کوچکترین قاره جهان و مرکز هنر بین المللی همچنان در بالای جدول شهرهای نمونه دنیا ایستاده است.
در مسیر
مهاجرت به استرالیا بدون تردید شهرهای بزرگ این کشور مقصد متقاضیان ویزای استرالیا هستند.
در این مقاله با هم از سیدنی خواهیم گفت، دانشگاه‌ها، زبان رایج مردم، وضعیت شغل و درآمد در بازار کار سیدنی همچنین، محله‌های ایرانی نشین این شهر زیبا را نیز با هم مرور و بررسی خواهیم کرد.


شهر سیدنی


وقتی روی نقشه آرام آرام زوم می‌کنید و تصمیم می‌گیرید قدم به قدم روی خاک استرالیا فرود بیایید، در مقیاس 500 کیلومتری خبری از کنبرا نیست و شهرهای سیدنی، پرث، آدلاید، بریزبن و ملبورن رویت می‌شوند و پایتخت استرالیا یعنی کنبرا تازه وقتی مقیاس به 200 کیلومتر مانده به خاک استرالیا تغییر کند، دیده می‌شود.
شهر زیبای سیدنی در سال
1788 میلادی تاسیس شده و بیش از 12 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
سیدنی در فاصله
877 کیلومتری ملبورن، 923 کیلومتری بریزبین و 187 کیلومتری کنبرا واقع شده است.
انصافا سیدنی برای استرالیا حکم استانبول برای ترکیه را دارد.

 

سیدنی بزرگترین شهر استرالیا-موسسه بین المللی شادا

 


جمعیت سیدنی


بیش از 5 میلیون و 259 هزار نفر در شهر سیدنی به صورت رسمی ساکن هستند.
فرایند شهرسازی سیدنی از ابتدا توسط معماران بریتانیایی کلید خورده و شامل بیش از
700 محله دارای شهردار محلی است.
مدرنیته از سیدنی یک شهر سیمانی و جدی ساخته اما همچنان می‌شود زیبایی‌های این شهر را به ویژه در مناطق حومه آن مشاهده کرد. هنوز هم می‌شود قبول کرد که زیستگاه اصلی کانگورو منطقه سیدنی استرالیا است.


آب و هوای سیدنی


اگر بشنوید که در همه روزهای سال در سیدنی شاهد بارندگی هستیم، اغراق نیست. در هر حال در این شهر دستکم در حدود ۱۵۰ روز از سال باران می‌بارد. پر‌باران‌ترین ماه‌ها آوریل و ژوئن محسوب می‌شوند.
دمای هوا در زمستان (ماه ژوئن و ژوئیه) به‌ندرت به کمتر از
۵ درجه می‌رسد. در سیدنی نسیم‌های خنک دریایی نیز می‌وزد.


مناطق مهم سیدنی


مناطق مهم شهر سیدنی عبارتند از:


•    لیورپول
•    ماسکوت
•    چتس‌وود
•    کمپبل‌تاون
•    پنریث
•    بلک‌تاون
•    پاراماتا
•    هورنسبی
•    کستل هیل


سیدنی یا همان نگین ایالت نیوساوت ولز، خانه اپرای اصیل و تاریخی، پل زیبای هاربور، ساختمان تاریخی ملکه ویکتوریا، دانشگاه سمبولیک و زیبای سیدنی، ساحل باندی همچنین کلیسای جامع سنت ماری را در دل خود جای داده است.


سیدنی شهر فستیوال، فرهنگ و هنر


شهر سیدنی شهر فستیوال، فرهنگ و هنر است. فستیوال موزیک راک، مراسم ماردی گرا در امتداد خیابان تاریخی آکسفورد، جشنواره فیلم سیدنی، فستیوال Tropfest و جشنواره بین المللی خوراکی و غذای سیدنی بخشی از این فستیوال‌ها هستند.


موزه‌های سیدنی


بزرگترین موزه‌های معروف و دیدنی سیدنی:


•    موزه استرالیا (تاریخ طبیعی و انسان‌شناسی)
•    موزه نیروگاه یا پاور هاوس (علم، تکنولوژی و طراحی)
•    نگارخانه هنری نیو ساوث ولز
•    موزه هنرهای معاصر
•    موزه ملی دریانوردی


پارک های سیدنی


فضای سبز و پارک‌های طبیعی و بازسازی شده مهم سیدنی عبارتند از:


1.    هاید پارک
2.    گیاه شناسی سلطنتی
3.    پارک دوستی چین


دانشگاه‌های سیدنی


سیدنی دارای شش دانشگاه در سطح جهانی است که طیف گسترده ای از دوره‌ها را برای دانشجویان بین المللی در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و تحقیقاتی ارائه می‌دهند:


1.    دانشگاه سیدنی (تاسیس 1850)
2.    UNSW سیدنی
3.    دانشگاه تکنولوژی سیدنی
4.    دانشگاه مک کواری
5.    دانشگاه
AIT
6.    کالج بین المللی مدیریت


دو دانشگاه برتر شهر سیدنی، بدون تردید دانشگاه  های سیدنی و نیوساوت ولز هستند.


سومین دانشگاه استرالیا (دانشگاه سیدنی) و دانشگاه شماره 42 جهان به آزمایشگاه‌های مجهز خود در شیمی، فیزیک و همچنین در آی تی، مشهور است. یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های استرالیا که در سال 1850 تاسیس و راه‌اندازی شده است. اساتید بین‌المللی این دانشگاه از کشورهای مختلف به استخدام در آمده و همزمان در دانشگاه‌های بزرگ جهان مشغول به تدریس هستند.

 

سیدنی بزرگترین شهر استرالیا موسسه بین المللی شادا


چهارمین دانشگاه بزرگ استرالیا (نیوساوت ولز) و دانشگاه شماره 43 در جهان با معماری جالب خود به شهرت رسیده، در دو سال گذشته نمره خوبی در سطح علمی اساتید خود به دست نیاورده اما همچنان بالاترین نمرات را به کمک دانشجویان خود دارد.


لیست کامل دانشگاه های استرالیا را از اینجا ببینید.


دانشگاه تکنولوژی سیدنی


این دانشگاه در رتبه نهم استرالیا و رتبه 140 جهان ایستاده است. دانشگاه تکنولوژی سیدنی دانشگاهی نسبتا جوان، مدرن اما ریشه دار در استرالیا محسوب می‌شود. تکنولوژی سیدنی به داشتن تیم‌های ورزشی حرفه‌ای و بودجه بندی درست در رشته‌های تحصیلی مختلف شهرت دارد.


ارزان‌ترین دانشگاه‌های سیدنی


به نظر می‌رسد دانشگاه‌هایی مانند مرکز مطالعات کاتولیک، دانشگاه Southern Cross و دانشگاه سیدنی غربی (وسترن) ار جمله ارزان قیمت ترین دانشگاه‌های فعال و رسمی در شهر سیدنی استرالیا باشند.
نزدیک به
600 هزار دانشجوی بین المللی در شهر سیدنی مشغول به تحصیل هستند. بازار کار این شهر به تزریق این نیروهای متخصص در دل خود امیدوار است. در هر حال در کنار این سرمایه شگفت انگیز انسانی، هر سال تعداد زیادی از مهاجران با ویزای کار و نیروی کار ماهر راهی شهر سیدنی استرالیا می‌شوند.


اقتصاد و بازار کار شهر سیدنی


سیدنی از اقتصادی پویا و امیدوار کننده برخوردار است. به طور کلی، 94.4 درصد از نیروی کار شاغل و 5.6 درصد بیکار محسوب می‌شوند.
از کل کارکنان رسمی و حقوق بگیر شهر سیدنی،
65 درصد از آنها به صورت تمام وقت و 25 درصد دیگر به صورت پاره وقت مشغول هستند. البته توجه داشته باشید که در سرشماری 2021، به دلیل همه‌گیری کووید و قرنطینه در بسیاری از مناطق، نسبت افرادی که در هفته قبل از سرشماری شاغل اما از کار دور بوده‌اند، افزایش یافته است.
خدمات حرفه‌ای، علمی و فنی بزرگترین جامعه کارفرمایی را در شهر سیدنی شکل داده‌اند. این بخش از مشاغل تنها
22 درصد از کل مشاغل فعال در شهر سیدنی را شامل می‌شوند.

 

سیدنی بزرگترین شهر استرالیا موسسه بین المللی شادا


آیا یافتن شغل در سیدنی سخت است؟ البته این موضوع همیشه به مهارت و تجربه شما بستگی دارد، اما روی کاغذ، پاسخ منفی است. نرخ بیکاری در نیو ساوت ولز 3.9 درصد است - تنها در ژانویه 2019، بیش از 47000 شغل جدید در نیو ساوت ولز ایجاد شد.


سطح درآمد مردم سیدنی


از سال 1981 تا 2022، میانگین کل درآمد تمام وقت برای مردم شاغل در سیدنی استرالیا 5.9 برابر شده و از رقم 15800 دلار (1981) به 93500 دلار استرالیا (نوامبر 2022) افزایش یافته است. میانگین حقوق برای کار تمام وقت در تازه ترین آمار منتشر شده برابر با 97510 دلار استرالیا اعلام شده است.
چنین درآمدی را معمولا با میانگین قیمت خانه در سراسر استرالیا مقایسه می‌کنند و با تحلیل کارشناسان این درآمد با تورم مسکن استرالیا در سال
2023  همخوانی دارد.
بیایید چند شاخص کلیدی از میانگین درآمد در استرالیا را مرور کنیم تا بتوانید به طور کامل آمار و روند حقوق و دستمزد در این کشور را تحلیل کنید:
حدود نیمی از جمعیت شهر سیدنی کمتر از
6650 دلار استرالیا در ماه درآمد دارند، در حالی که نیمی دیگر درآمد بیشتری دارند. کمترین حقوق واقعی در سیدنی ممکن است کمتر از 1917 دلار استرالیا در ماه باشد و بالاترین حقوق واقعی در شهر سیدنی استرالیا ممکن است بالاتر از 33750 دلار استرالیا در ماه باشد.  
این حداقل دستمزد پایه کمترین حقوقی است که کارفرما باید به طور قانونی به کارگر استرالیایی تمام وقت یا پاره وقت بپردازد. به گفته کمیسیون کار منصفانه، در قرارداد کار نباید رقمی که یک سنت کمتر از حداقل دستمزد است قید شود.


جاذبه‌های گردشگری سیدنی


سیدنی زیبا را به پل بندرگاه سیدنی، خانه اپرای سیدنی، باغ‌وحش‌های شگفت‌انگیز (تارونگا و باغ‌وحش سیدنی)، سواحل نمادین (بوندی، کوگی، مانلی) همچنین لونا پارک زیبایش می‌شناسند.


تارونگای عجیب


باغ وحش تارونگا یکی از زیباترین و شاید بهتر باشد بنویسم، عجیب ترین باغ وحش‌ها در جهان است. اصولا دولت استرالیا با این باغ وحش خیال خودنمایی در جهان را دارد. مردم استرالیا معتقدند در هیچ جای جهان هیچ مردمی پیدا نمی‌شوند که به اندازه دانشمندان و زیست شناسان استرالیایی هوادار و محافظ حیوانات و گیاهان باشند. این نوعی هویت طلبی و هویت بخشی به استرالیا است.


محله چینی‌ها


محله چینی‌ها در شهر سیدنی شاید مثل خیلی از محله چینی‌ها در جهان باشد اما ویژگی منحصر به فرد آن این است که بزرگترین محله چینی‌ها در جهان است. چینی‌ها از سال 1800 میلادی به طور سیتماتیک وارد شهر سیدنی شده و اکنون جمعیت مهمی از این شهر محسوب می‌شوند. خیابان دیکسون در واقع در کنار ورودی اصلی محله چینی‌های شهر سیدنی واقع شده است.


محله‌های ایرانی نشین سیدنی


ایرانیان استرالیا تا چند سال پیش به صورت قابل تاملی در دو شهر سیدنی و ملبورن سکونت داشتند اما با سخت تر شدن وضعیت مهاجرت، شهرهای بریزبن، پرث و آدلاید نیز به شهرهای ایرانی نشین استرالیا اضافه شدند.
شاید مهمترین محله ایرانی نشین سیدنی، منطقه قدیمی هورنزبی یا هورنسبی باشد.
در شهر سیدنی استرالیا، محله‌های ایرانی نشین غالبا مناطق معروف و معتبری هستند. مراکز خرید و ایستگاه‌های حمل نقل عمومی مهمی نیز در این محله‌ها دیده می‌شوند. یکی دیگر از این محله‌های ایرانی نشین، ونت وورث پوینت و پارک المپیک سیدنی است.
مناطق راید و نورث راید نیز ایرانیان بسیاری را در دل خود پذیرا بوده‌اند. این مناطق مملو از رستوران‌ها و سوپرمارکت‌های ایرانی هستند.
منطقه پاراماتا و پاراماتای شمالی نیز البته بسیار وسیع است و از هر قشر یا ملیتی در آن دیده می‌شود. در هر حال تعداد ایرانیان این منطقه نیز کم نیست. صرافی‌های مهم ایرانی اکثرا در این منطقه حضور دارند.
مناطق اوبرن و مریلند در کنار هم از دیگر مناطق پذیرای ایرانیان محسوب می‌شوند. چندین نانوایی ایرانی در این منطقه در چند سال گذشته تاسیس شده است.


کلام آخر


این که متقاضی مهاجرت به استرالیا بخواهد در محله ایرانیان زندگی کند یا در محله‌ای که ایرانی زیادی نداشته باشد، کاملا سلیقه‌ای است.
شهر زیبای سیدنی پذیرای صدها مهاجر جدید در سال است و در بخش بازار، مسکن، اشتغال و تحصیل نوجوانان و جوانان همواره رفاه مناسبی را به مردم این شهر ارائه داده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به استرالیا و آشنایی با شهرهای این کشور با کارشناسان و وکلای با تجربه
گروه بین المللی شادا در ارتباط باشید.
دفتر تهران: 021-91009946
دفتر سیدنی:  (+61) 2 9002 5511

لینک اینستاگرام موسسه شادا
لینک کانال تلگرامی موسسه شادا

 

پرسش و پاسخ
{{comment.name}}
{{comment.name}}

{{comment.comment}}

{{comment.date}}
{{comment.name}}
ادمین سایت

{{comment.reply_text}}

    ثبت پرسش و نظر