شرایط مهاجرت معلمان به استرالیا
22 مهر, 1401

شرایط مهاجرت معلمان به استرالیا

شرایط مهاجرت معلمان به استرالیا نسبت به بیشتر مشاغل به نظر سختگیرانه و پیچیده‌تر می‌آید. دلیل آن هم مشخص است، اهمیت شغل معلمی و حساسیت دولت استرالیا در گلچین و انتخاب بهترین‌ها در این عرصه طبیعی و بدیهی است. 
مهاجرت به استرالیا به عنوان معلم هر سال سخت‌تر و پیچیده تر می‌شود. کشور استرالیا به عنوان یکی از 3 کشور برتر مهاجرپذیر در جهان از دو دهه پیش، فرایند صدور ویزای کار و انتخاب مهاجران مستعد و توانا را سیستماتیک کرده است.
 
 
شاید این جمله خیلی بدیهی باشد اما اجازه بدهید با همین شروع کنم: برای اقدام اخذ ویزای کار در شغل معلمی، اولین قدم این است که از معلم بودن خود مطمئن شوید!
تعجب نکنید، بسیار مهم است که بدانید با شرایط، فیلترها و تعاریف دولت استرالیا یک معلم هستید و می‌توایند به عنوان یک معلم به این کشور از طریق ویزای کاری استرالیا مهاجرت کنید.
در این مقاله همراه با شادا باشید تا همه چیز درباره شرایط مهاجرت معلمان به استرالیا و جدول امتیازبندی را بررسی و تحلیل کنیم.
 

لزوم ارزیابی قبل از درخواست ویزای مهارتی

 

معلمانی که به استرالیا مهاجرت می‌کنند ملزم به دریافت ارزیابی مثبت در مهارت‌های معلمی از طریق سازمان ارزیابی آموزگار یا AITSL در استرالیا هستند.
قبل از اینکه بتوانید برای ویزای مهارتی درخواست دهید، AITSL باید مدارک شما را بر اساس استانداردهای استرالیا ارزیابی کند. سازمان ارزیابی آموزگار یا معلم در استرالیا AITSL  مسئول ارزیابی مهارت شما است.
 

روش‌های مهاجرت معلمان به استرالیا

 

روش‌های مهاجرت معلمان به استرالیا چند بعدی و پیچیده است. در واقع استرالیا عمدا در این خصوص سختگیری ویژه و مثال زدنی دارد.
مهاجرت تحت عنوان شغلی معلم به استرالیا کار راحت و ساده‌ای نیست، دلیل این امر مشخص و مهم است. در تحلیل آماری سال میلادی 2021 شغل معلمی پس از جراحی تخصصی، به عنوان دومین شغل حساس و مهم تلقی شده است. کشور استرالیا با توجه به جایگاه و اهمیت این شغل در انتخاب و ارزیابی صلاحیت و تخصص معلمین، سختگیری بیشتری دارد.
فرصت های شغلی زیادی در استرالیا برای انواع حرفه‌ها از جمله پرستاران و مهندسان وجود دارد. درست مانند این حرفه‌ها، یکی از راه‌های کار به عنوان معلم در کشور استرالیا از طریق ویزای skilled worker است. 
شما به عنوان معلم باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشید. این مدرک دانشگاهی باید از دانشگاه فرهنگیان یا تربیت معلم صادر شده باشد. مدارک غیر مرتبط با شغل معلم، پرونده شما را بسیار پیچیده خواهد کرد. از طرفی بهتر است گواهی شرکت در دوره‌های کارورزی را هم در اختیار داشته باشید و ارائه بدهید.
 

مدرک زبان برای معلم مهاجر

سازمان ارزیابی استرالیایی AITSL، برای شروع به مدرک زبان نیاز دارد و این مدرک حتما باید آیلتس باشد و مدرک PTE را قبول نخواهند کرد. نمره لیسنینگ و اسپیکینگ شما باید 8 باشد و نمره رایتینگ و ریدینگ حداقل 7 و در مجموع حداقل به 7.5 برسد.
 

آیا معلمان می‌توانند PR یا اقامت دائم استرالیا را دریافت کنند؟

عنوان و موضوع آموزش به عنوان مسیری برای اخذ اقامت دائم، در تمامی سطوح آموزشی، از پیش دبستانی تا دبیرستان، در لیست کمبود مهارت های میان مدت تا بلند مدت در استرالیا تعریف شده است. بنابراین ضمن آنکه بر روی کاغذ مسیر ویزای مهارتی و کاری ارتباطی مستقیم با مسیر دریافت اقامت دائم یا موقت دارد اما در نهایت با داشتن امتیازات لازم و کافی به این هدف خواهید رسید. مهاجرت معلمان به استرالیا همانطور که ذکر شده، ساده نیست.
این فرایند به معلمان مهاجری که هدف نهایی دریافت اقامت دائم دارند، پیشنهاد می‌شود.
 

آیا یافتن شغل معلمی در استرالیا سخت است؟

 

پاسخ کوتاه یک بله قاطع است. مطالعات گسترده نشان داده که با وجود افزایش تعداد معلمان، استرالیا نمی‌تواند رشد اشتباه دانش آموزان را تحمل کند. برای دولت استرالیا تربیت درست و استاندارد دانش آموزان حیاتی است، بنابراین صدور مجوز آموزش برای فرد متقاضی بسیار سخت و چندین و چند مرحله‌ای است.
 

کدام طبقه بندی از معلمان بیشتر مورد نیاز استرالیا هستند؟

 

معلمانی که شرایط زیر را داشته باشند (ضمن آنکه از قبل همه مدارک لازم برای «معلم بودن» را ارائه کرده باشند)، تا تاریخ نگارش این مقاله بیشترین احساس نیاز را در دولت استرالیا ایجاد کرده‌اند:
انگلیسی به عنوان زبان اول یا دوم معلم، در سطح عالی و قابل دفاع باشد
برای تدریس ریاضی، فهم فرمول‌های ریاضی و فیزیک مشکلی نداشته باشد
برای آموزش علوم و تدریس مهارت‌های حرفه‌ای مشکلی نداشته باشند
برای تدریس مطالعات اجتماعی و پایه جامعه شناسی مشکلی نداشته باشند
بنابراین معلمان دبیرستان ریاضی و علوم بیشترین تقاضا را در استرالیا دارند. از طرفی تقاضای بسیار بیشتری برای معلمان واجد شرایط برای کار در استرالیا به صورت تعهد منطقه‌ای وجود دارد.
 

الزامات تحصیلی

 

شما باید برنامه تحصیلی در سطح لیسانس را به تایید سازمان ارزیابی آموزگار یا معلم در استرالیا برسانید. تایید این ارزیابی به صورت مثبت خود به عنوان یک مدرک رسمی ارزشمند محسوب می‌شود.
این مدرک باید شامل حداقل 45 روز تمرین تحت نظارت با دانش آموزان نیز باشد. چیزی معادل دوره کارورزی در ایران که ان هم باید به روز شده و در استرالیا معادل سازی شود.
مهاجرت معلمان به استرالیا یکی از مهمترین و پیچیده ترین مراحل مهاجرتی به این کشور است چرا که دولت این کشور در میان روش‌های مهاجرت معلمان به استرالیا بیشترین میزان بررسی، سختگیری و ارجاع برای بررسی بیشتر را در نظر دارد.
 

فهرست مهارت‌های استراتژیک

 

توجه داشته باشید که معلم دبیرستان و معلم دوران کودکی (پیش دبستانی) هر دو در فهرست مهارت‌های استراتژیک میان مدت و بلند مدت مهاجرت MLTSSL قرار دارند. این بدان معناست که اگر در این موقعیت‌های آموزشی واجد شرایط هستید، ممکن است بتوانید برای مهاجرت از طریق ویزاهای کار دائم درخواست دهید.
با این حال در حالت شغل تعریف شده به عنوان «معلم مدرسه ابتدایی» در فهرست MLTSSL حضور ندارید. 
در فرایند مهاجرت معلمان به استرالیا از طریق ویزای کاری 189 و 190 استرالیا برای مهاجرت کاری اقدام می‌شود. 
هرچه امتیاز شما در سیستم امتیاز بندی ویزاهای مهارتی استرالیا بالاتر باشد، احتمال قبولی درخواست ویزای شما بیشتر می‌شود. كسانی كه امتیاز بالاتری دارند، زودتر دعوت می‌شوند. بدیهی است كسی كه دارای 80 یا 85 امتیاز است، نسبت به كسی كه 65 امتیاز دارد، در اولویت قرار می‌گیرد. به یاد داشته باشید پس از دعوت، 60 روز فرصت دارید تا درخواست ویزا را ارائه دهید.
حداقل امتیاز مهاجرت به استرالیا جهت اقدام برای ویزای ۱۹۰، داشتن ۶۰ امتیاز و همچنین موافقت یک ایالت در استرالیا برای اسپانسر کردن فرد متقاضی است. در واقع، با دریافت اسپانسرشیپ ایالتی، ۵ امتیاز به امتیاز متقاضی اضافه می‌شود و به ۶۵ می‌رسد که حداقل امتیاز مهاجرت به استرالیا برای ویزای کاری است.
 

بهترین کشورهای انگلیسی زبان برای مهاجرت معلمان

از دید سازمان جهانی آمار و اطلاعات وابسته به سازمان ملل بهترین کشورهای انگلیسی زبان برای مهاجرت معلمان عبارتند از کانادا، استرالیا، نیوزیلند، امارات متحده عربی و انگلیس.
این به این معنا نیست که سایر کشورها جهان سیستم آموزشی خوبی ندارند، بر عکس اما این کشورها بیشترین خدمات و انعطاف پذیری را در جذب نیروی انسانی به عنوان معلم ارائه می‌دهند. از طرفی طبیعتا این کشورها بیشترین نیاز را به معلمان مهاجر دارند و ماندن سایر کشورهای جهان از جمله فرانسه یا اسپانیا اکثر معلمان خود را از طریق نیروی انسانی بومی تامین نمی‌کنند.
در خود استرالیا از مارچ 2018 تا کنون مشاغل آموزشی در شهرهای سیدنی، بریزبن، گلدکوست، هوبارت، ملبورن، پرت، آدلاید و داروین تقاضای زیادی نسبت به سایر شهرها داشته‌اند.
 
 

درآمد معلمان در استرالیا

هدف اصلی یک معلم در آستانه اخذ ویزای مهارتی برای اشتغال به شغل معلمی، ورود به کشور استرالیا است. این راستا باید حرفه‌ای تر نگاه کرد، موضوع درآمد شما به عنوان یک معلم در استرالیا بسیار اهمیت دارد.
البته این رقم به فاکتورهای زیادی از جمله تخصص، میزان ساعت کاری، کیفیت آموزشی و رضایت کارفرما بستگی دارد. میانگین حقوق سالانه معلمان در استرالیا 89.580 دلار است که این مبلغ معادل 45.94 دلار در هر ساعت است.
شرایط مهاجرت معلمان به استرالیا برای متقاضی واجد شرایط سخت نیست اما در نگاهی کلی یک فرایند چند مرحله و طولانی است. معلمان گرامی باید در این شرایط صبور باشند و با حوصله و رعایت قوانین مرحله به مرحله پیش بروند.
پرسش و پاسخ
{{comment.name}}
{{comment.name}}

{{comment.comment}}

{{comment.date}}
{{comment.name}}
ادمین سایت

{{comment.reply_text}}

    ثبت پرسش و نظر