مهمترین اصطلاحات مهاجرت که باید بدانید
10 مرداد, 1402

مهمترین اصطلاحات مهاجرت که باید بدانید

اصطلاحات مهاجرت در فرایند مهم و سرنوشت ساز مهاجرت اهمیت دارند. فرد متقاضی باید با آگاهی کامل نسبت به همه مراحل پیش برود. دانستن معنا و مفهوم این اصطلاحات و مخفف‌ها در این مسیر ضروری و موثر است.
در این مقاله با شما از مهمترین اصطلاحات در فرایند مهاجرت خواهیم گفت و تلاش می‌کنیم درباره مهمترین آنها توضیح مختصر اما مفیدی را ارائه کنیم. با ما همراه باشید تا یک بار برای همیشه با این اصطلاحات مهم آشنا شوید.

 


بسیاری از کاربران و موکلین عزیز درباره اصطلاحات رایج و یا تخصصی در زمینه ویزاهای مختلف مانند اسکیل ورکر، سوال می‌کنند. مهم است که معنای این اصطلاحات را بدانید.


سکشن دانشگاه


اصولا وقتی از سکشن دانشگاه سخن به میان می‌آید، منظور چیست؟ در ابتدا باید بدانید که سکشن بندی دانشگاه‌های ایران در 2 دسته 1 و 2 قرار می گیرد.
وقتی به موکل گفته می‌شود که سکشن دانشگاه شما
1 است، این بدان معنا است که مدرک لیسانس یا کارشناسی شما معادل لیسانس استرالیا است. طبیعی است که اگر سکشن دانشگاه شما 2 باشد یک سطح پایین تر از آنچه هست در استرالیا معادل سازی خواهد شد. یعنی در سکشن بندی 2، لیسانس شما معادل فوق دیپلم استرالیا محسوب می‌شود.


اپلیکشین ارزیابی


درباره اپلیکیشن و مفهوم و کاربرد آن سوال بسیاری پرسیده می‌شود. طبیعی است که در اینجا منظور از اپلیکیشن هرگز معانی رایج آن به عنوان اپلیکیشن‌های موبایل و نرم افزارهای مختلف نیست. اپلیکیشن همان فرم درخواستی است که شما باید آن را تکمیل کنید.
اطلاعات شما در اپلیکیشن ثبت شده و برای سازمانی که قرار است مدارک شما را ارزیابی کند، ارسال خواهد شد.


اسسمنت


اسسمنت اشاره به اسس شدن یا ارزیابی مدارک شما دارد. به نوعی این ماجرا مرحله اول ویزای اسکیل ورکر محسوب می‌شود. در مرحله اسسمنت، تخصص شما با توجه به سازمان ارزیابی کننده رشته شغلی شما، ارزیابی و معادل سازی خواهد شد.
وقتی اسسمنت مثبت را دریافت کنید، می‎توانید مراحل دیگر را هم ادامه بدهید.


فرم EOI استرالیا


فرم EOI یکی از مواردی است که مهاجران به استرالیا درباره آن سوالات زیادی دارند. فرم EOI  استرالیا مخفف عبارت expression of Interest است این فرم به معنای ابراز علاقه و تمایل است و از سوی فرد متقاضی تکمیل و ارسال می‌شود. معمولا پس از دریافت اسسمنت مثبت زمان ثبت EOI شما فرا می‌رسد. این کار باید در وب سایت اسکیل سلکت به صورت آنلاین انجام و ثبت شود.


فرمی برای ثبت ادعا


این موضوع در واقع همان مرحله دوم ویزای اسکیل ورکر محسوب می‌شود. در این فرم، امتیازات مربوط به سن، مردک تحصیلی، تاهل و سابقه کار، در پرونده شما به ثبت می‌رسد. در فرم EOI شما مدارک را آپلود نمی‌کنید بلکه درباره آنها مدعی هستید و ادعای خود را در آن به ثبت می‌رسانید.
در این فرم، نوع ویزای خود را انتخاب کرده و به ایالتی که رشته کاری شما را باز کرده درخواست خود را با ثبت این فرم ارسال می‌کنید.

 


طبیعی است که شرایط شما برای بررسی و صدور دعوتنامه توسط ایالتی که انتخاب شده ارسال خواهد شد و باید منتظر پاسخ از همان ایالت باشید.


معنا و مفهوم شماره‌ها


شماره‌هایی که اغلب در اطلاع رسانی‌ها با آنها مواجه هستید، معمولا به ویزاها و سابکلاس آنها اشاره دارند.
شماره‌هایی مثلا
189، 190 یا 491 دقیقا به نوع ویزا اشاره دارند.
تمام
ویزاهای استرالیا یک عدد 3 رقمی هستند.


لاج استرالیا


بد نیست بدانید که لاج ویزا یا لاج پرونده مهاجرتی فرایند ارسال مدارک برای دریافت ویزای استرالیا است که به دو روش آنلاین و آفلاین انجام می‌شود.
در واقع فرآیند ارسال مدارک، لاج
Lodge یا لاجمنت Lodgment نامیده می‌شود.
روش آنلاین در کل، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در زمان فرد مهاجر به همراه دارد. در این روش فرم‌های اطلاعاتی و  ثبت نامی خود را در
وب‌سایت رسمی اداره مهاجرت استرالیا به صورت آنلاین تکمیل می‌کنید. بعد از پرداخت هزینه لاج آنلاین، همه مدارک و اسناد مورد نیاز به صورت اسکن شده، داخل سایت آپلود می‌‌شود. در این روش پرداخت به‌صورت آنلاین و به‌وسیله ویزا یا مسترکارت صورت می‌گیرد.


فرم ROI


بسیاری از موکلین و مخاطبان گرامی درباره معنای فرم ROI سوال می‌کنند. موضوع این است که Eoi=expression of interest و Roi=registration of interest با هم تفاوت دارند. فرم EOI را باید در وب سایت رسمی اداره مهاجرت ثبت کنید و فرم ROI را اگر لازم باشد در وب سایت رسمی ایالت مورد نظر ثبت و تکمیل خواهید کرد.


هنگام انتخاب فرم ROI، با توجه به اطلاعاتی که در EOI و ROI خود ارائه کرده‌اید، عوامل زیر را در نظر بگیرید:


•    سن
•    سطح زبان انگلیسی
•    سابقه شغلی و تجربه در شغل انتخاب شده شما
•    سطح تحصیلات و مهارت‌های شغلی
•    مهارت پارتنر (در صورت وجود)،
•    حقوق و درآمد


اصطلاحات مختص هر ویزا


اصطلاحات مهاجرت در هر مرحله متفاوت هستند. مهم است که چه ویزایی را درخواست کرده باشیم، چه شغلی داشته باشیم و به طور کلی پرونده ما به عنوان متقاضی مهاجرت، با چه ویژگی‌هایی و در چه مسیری قرار داشته باشد.

 

 


نامه SOP


ممکن است با توجه به مشاوره با وکیل در یک شرکت مهاجرتی نیاز به تنظیم یک SOP یا انگیزه نامه داشته باشید. Statement of Purpose در واقع تفاوت اندکی با نامه انگیزشی مرسوم به معنایmotivation letter دارد. در SOP  به علت انتخاب ایالت، سابقه کاری، انگیزه شما از مهاجرت و غیره اشاره می‌شود. این نوع از نامه در مهاجرت به کانادا خیلی بیشتر از مهاجرت به استرالیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

 


چند  اصطلاح مخفف شده مهم در مهاجرت


به برخی از مخفف‌های مهم در ادامه اشاره می‌شود:


•    ABC پایگاه خبررسانی استرالیا
•    
ACT قلمرو پایتختی استرالیا، با پایتخت کانبرا Australian Capital Territory
•    AMA انجمن پزشکی استرالیا Australian Medical Association
•    ATO اداره مالیات استرالیا (Australian Taxation Office)
•    
NSW ایالت نیو ساوت ولز، با پایتخت سیدنی State of New South Wales
•    NT قلمرو شمالی، با پایتخت داروین Northern Territory
•    SA ایالت استرالیای جنوبی با پایتخت آدلاید State of South Australia


کلام پایانی


در این مقاله تلاش کردیم شما را با مهمترین اصطلاحات مهاجرت به استرالیا آشنا کنیم. البته دایره این واژه‌های با توجه به نوع پرونده و ویزای درخواست شده بسیار وسیع است. اصطلاحاتی مانند سکشن دانشگاه، اسسمنت و دعوتنامه، فرم ارزیابی و EOI، لاج و نامه Sop در این فرصت به شما معرفی شدند. متقاضی مهاجرت بهتر است مخفف بسیاری از کلمات را بداند چرا که در متن‌های طولانی یا اعلامیه و بیانیه اداره مهاجرت استرالیا، بیشتر این کلمات به صورت اختصاری ارائه می‌شوند.

 

 

پرسش و پاسخ
{{comment.name}}
{{comment.name}}

{{comment.comment}}

{{comment.date}}
{{comment.name}}
ادمین سایت

{{comment.reply_text}}

    ثبت پرسش و نظر