26 فروردین, 1402

ریجکت ویزا چیست؟ مهمترین دلایل ریجکت شدن ویزا

ریجکت ویزا، نتیجه منفی یک درخواست رسمی برای صدور ویزا است. با شنیدن این اصطلاح حس بسیار بدی به ما دست می‌دهد. حاصل تلاشی چند ماهه و گاهی چند ساله در یک کلمه خلاصه می‌شود.
ریجکت شدن آنقدرها هم که فکر می‌کنید، منفی و غیر قابل حل نیست. در این مقاله با شما از دلایل ریجکت شدن، تاثیر ریجکتی بر وضعیت پاسپورت و اقدامات بعد از ریجکت خواهیم گفت.

 

 

ریجکت ویزا

 

 

 

ریجکت ویزا چیست؟


وقتی خبر ریجکتی ویزا به شما برسد، بدان معناست که شما اکنون واجد شرایط دریافت ویزا نیستید، اما پرونده شما به یکی از دلایل زیر در انتظار اقدامات بعدی است: 

  • درخواست شما ناقص است
  • پرونده شما مدارک بیشتری لازم دارد 
  • فرم درخواست به درستی تکمیل نشده یا برخی مدارک مخدوش یا ناقص هستند

 

تفاوت ریجکت شدن با ریفیوز شدن


امتناع بخش صدور ویزا با ریفیوز کردن پرونده شما به ممانعت از ورود شما به یک کشور خاص با رد درخواست ویزای شما مربوط است. این ریفیوز شدن حکم جدی و سختی است که رفع آن دشوار است. 
رد ویزا یا ریجکت ویزا ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که شما واجد شرایط دریافت ویزا نباشید اما این دلیل بر ابطال پرونده شما نیست.
به طور کلی، درخواست ویزای نامعتبر ریجکت خواهد شد. در واقع اعتبار درخواست همان چیزی است که اگر زیر سوال برود، شما را به مرز ریجکت ویزا نزدیک خواهد کرد. 
پاسپورت یا گذرنامه، گواهی تمکن مالی، فرم اطلاعات فردی، عکس پرسنلی و هر مدرکی که برای درخواست ویزا ارائه شده در صورت عدم اعتبار ممکن است شما را به سمت ریجکتی ویزا سوق بدهد.
ریفیوز شدن اما در مرحله بررسی دقیق‌تر رخ می‌دهد. در واقع، افسر کنسولی سفارتخانه یک کشور، در پذیرش و یا رد یک درخواست ویزا، اختیار تام و مطلق دارد. همیشه جای اعتراض وجود دارد و فرد متقاضی از طریق وکیل رسمی می‌تواند با نامه نگاری اصولی و موثر درباره ریجکت شدن یا ریفیوز شدن پرونده خود، توضیح بیشتری بخواهد.


دلایل ریجکت شدن ویزا چیست؟
 

ریجکت ویزا به دلیل نقص در پرونده رخ می‌دهد. به عنوان مثال وقتی شما نتوانسته‌اید با ارائه مدارک لازم یا توضیحات کافی به افسر صدور ویزا ثابت کنید که پس از اتمام دوره ویزای خود به کشورتان باز خواهید گشت، او اقدام به ریجکت ویزا خواهد کرد.
در ادامه به دلایل مهم ریجکتی ویزا اشاره می‌شود:


•    تمکن مالی
مدارکی که نشان می‌دهد شما مشکلی با هزینه‌های رایج و روزمره در کشور مقصد در زمان اقامت خود ندارید و البته مدارکی که ثابت می‌کند شما در کشور خود آنقدر مالکیت و دارایی در اختیار دارید که به خاطر آنها قطعا به کشور خود باز خواهید گشت.
•    منبع تامین کننده سرمایه
برای دولت کشور پذیرنده مثل
استرالیا یا کانادا بسیار اهمیت دارد که بداند شما سرمایه خود را از چه طریقی حاصل کرده‌اید. ادعای شما درباره عدم مشکل مالی باید با ذکر دقیق و روشن منبع مالی باشد. شفافیت در این موضوع بسیار اهمیت دارد.
•    تاریخچه سفر و تعدد سفرهای معتبر
بسیار مهم است که شما پیش از درخواست یک ویزا از کشورهای مهمی مثل کانادا یا استرالیا، چند سفر معتبر و مهم داشته باشید. داشتن ویزای شنگن و رفت و آمد شما به اروپا یا آمریکا بسیار تاثیرگذار است و افسر ویزا با رویت این تاریخچه سفر بیشتر نسبت به تعهد شما به قوانین کشور مقصد متقاعد خواهد شد.
•    وضعیت شغلی و درآمد فعلی
اگر فیش حقوقی یا نامه اشتغال به کار شما چندان معتبر نباشد و طرف صادر کننده ویزا را به تردید و شک درباره وضعیت اجتماعی شما هدایت کند، این یکی از دلایل جدی برای ریجکت ویزا است.
شما باید در مدارک داخل پرونده خود ثابت کنید که شغل و درآمد خوبی دارید و قصد شما از درخواست ویزا، لزوما ترک وطن یا پناهنده شدن نیست.
•    عدم وابستگی خانوادگی Family ties
مدارکی که ثابت می‌کند شما در کشور خود وابستگی خانوادگی داشته و قطعا به این دلیل مهم به کشورتان باز خواهید گشت، اهمیت زیادی دارند. در واقع اگر شما هیچ وابستگی خانوادگی در کشور خود نداشته باشید، دلیل روشنی به افسر ویزا برای ریجکت ویزا ارائه کرده‌اید.
•    اشتباه در ذکر هدف از درخواست ویزا
خیلی مهم است که هدف شما از درخواست یک ویزا چه باشد. وقتی این هدف و دلیل سفر به درستی ذکر نشده باشد، افسر ویزا بلافاصله از شما خواهد خواست تا در این خصوص توضیح بیشتری بدهید و این یعنی شما در بیان اولیه اهداف خود مشکل داشته‌اید.
•    مدارک غیرمعتبر
متاسفانه برخی از کاربران و افراد متقاضی به ویژه زمانی که وکیل مهاجرت ندارند و مشاوره در این حوزه دریافت نکرده‌اند، مدارکی را به پرونده خود اضافه می‌کنند که اصولا وجود این مدارک لزومی ندارد. این مدارک گاهی ناقص و نامعتبر هستند و افسر ویزا را به تردید درباره صحت اعتبار آنها هدایت می‌کند.
پروتکل‌های مهاجرت نقش مهمی در امنیت یک کشور ایفا می‌کنند. بنابراین، در صورت عدم رعایت قوانین ویزا، ممکن است درخواست شما رد شود. واضح ترین دلیل برای ریجکت ویزا، از دست دادن مدارک یا اطلاعاتی است که واجد شرایط بودن شما برای بازدید از کشور مورد نظر را اثبات نمی‌کند.

 

10 کشوری که در صدور ویزا بیشترین سختگیری و عدم همکاری را دارند:
1.    روسیه
2.    کوبا
3.    ایران
4.    ترکمنستان
5.    چاد
6.    بوتان
7.    عربستان سعودی
8.    صحرای غربی
9.    سومالی
10.    کره شمالی


تاثیر ریجکت شدن ویزا بر پاسپورت


اهمیت ویزای ریجکت شده می تواند از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد و همچنین دلیل صدور حکم ریجکتی اهمیت دارد. هنگامی که ویزای شما ریجکت می‌شود، با توجه به نوع شبکه ویزا درباره کشورهای دیگر مشکل احتمالی خواهید داشت. 
در واقع ممکن است کشوری دیگر در هنگام صدور ویزا از شما دلیل ریجکت شدن ویزای قبلی را بخواهد.

ریجکت ویزا
 

مهر ریجکتی جدا از پاسپورت شما، در شبکه جهانی نیز ثبت می‌شود اما همیشه راهی برای رفع این ریجکتی وجود دارد.
در خصوص کشور استرالیا، ریفیوز یا ریجکت ویزا احتمالا بر درخواست ویزا در آینده تأثیر می‌گذارد. داشتن سابقه مهاجرت خوب بدون ریجکتی یا لغو ویزا، در کنار رعایت شرایط عمومی ویزا، فاکتورهای مهمی هستند که وزارت امور داخله استرالیا و اداره مهاجرت این کشور هنگام تصمیم گیری برای اعطای ویزا در نظر می‌گیرد.

 

اقدامات بعد از ریجکت ویزا
 

ریجکت ویزا پایان راه نیست و برای رفع ریجکتی ویزا باید اقدام شود. بعد از اینکه برای ویزا واجد شرایط نبودید، می‌توانید در آینده دوباره درخواست بدهید. اگر پس از اینکه واجد شرایط نبودید، مجدداً برای ویزا درخواست دهید، به استثنای قانون ریجکتی بین المللی شماره 221، باید یک درخواست ویزای جدید ارسال و هزینه درخواست ویزا را دوباره پرداخت کنید.
فرایندی که پس از صدور ریجکت ویزا کلید می‌خورد در «اعتراض» خلاصه می‌شود. این کار بار منفی ندارد و حق طبیعی متقاضی صدور ویزا است. 
اعتراض به ریجکت ویزا یک امر حقوقی و تخصصی است که اگر با مشورت وکیل و مشاوره دقیق کارشناس مهاجرت یا ویزا انجام نشود، نتیجه مثبت و رضایتبخشی نخواهد داشت.
این اعتراض هم توسط نامه کتبی و رسمی و هم توسط یک فرد سوم در کشور مقصد انجام می‌شود.
در نامه کتبی مخصوص درخواست تجدید نظر و اعتراض باید به مواردی همچون موضوع نامه، درج شماره پرونده ویزا، مشخص کردن تاریخ ارسال ویزا و تاریخ رد شدن آن اشاره شود.
در متن نامه باید به صورت حرفه‌ای و البته مختصر به دلیل ریجکت ویزا، بیان دلیل اعتراض، درخواست تجدید نظر و شرح وضعیت‌ فعلی شما و دلیل این که چرا به ویزا نیاز دارید اشاره شود.

 

ریجکت ویزا


جمع بندی


ریجکت ویزا پایان مسیر سفر شما نیست و به معنای نقص در پرونده شما است. تشخیص این نقص و پیدا کردن راه حل مناسب برای رفع ریجکت ویزا بسیار اهمیت دارد. با توجه به تاثیر زیاد نامه نگاری اصولی در این حوزه بهتر است از مشاوران دلسوز و کاربلد استفاده کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهاجرت به کشورهای استرالیا یا کانادا می‌توانید با مشاوران
موسسه بین المللی شادا در تماس باشید.

 

شماره تماس شادا: 02191009946
شبکه‌های اجتماعی شادا: shadavisa@

پرسش و پاسخ
{{comment.name}}
{{comment.name}}

{{comment.comment}}

{{comment.date}}
{{comment.name}}
ادمین سایت

{{comment.reply_text}}

    ثبت پرسش و نظر