چک لیست مهاجرت و نکات قبل از مهاجرت
13 فروردین, 1402

چک لیست مهاجرت و نکات قبل از مهاجرت

چک لیست مهاجرت و نکات قبل از مهاجرت

چک لیست مهاجرت همان چیزی است که در آستانه مهاجرت و پرواز به سمت مقصد برجسته شده و بسیاری آن را در اینترنت جستجو می‌کنند.
در واقع این فهرست موارد مهم قبل و پس از مهاجرت است. این یک لیست مهم است که شاید بهتر است از همان ابتدای راه آرام آرام شکل گرفته و تهیه آن به روزهای پایانی موکول نشود.
در این مقاله از اقداماتی که باید قبل از مهاجرت انجام دهید و همچنین مواردی که باید قبل از مهاجرت به آن‌ها فکر کنید، با شما خواهیم گفت.

 

migration checklist 4
 

یک چک لیست احساسی قبل از مهاجرت


شاید در میان هیاهوی مهاجرت و خداحافظی‌های فامیلی و آخرین دیدارها با دوستان و آشنایان، بهتر است برای یک ساعت هم که شده در سکوت به خودتان فکر کنید. به این که دوست دارید با خود چه چیزهایی را به سمت مقصد منتقل کنید! البته همه موارد شدنی نیستند اما دستکم می‌شود همه موارد را روی یک کاغذ نوشت.
شاید سودمند باشد که پیش از مهاجرت تکلیف خود را با چیزهایی که در ایران دارید و دلتان می‌خواهد همراه با شما به کشور مقصد منتقل شوند، روشن کنید. شاید نیمی از این موارد همان چیزهایی باشند که دلتان می‌خواهد از والدین خود بخواهید مراقب آنها باشند. یک گلدان، یک حیوان خانگی، یک هدیه یا یادگاری که باید در اتاق شما بماند. 
البته کار مهاجرت، کار احساس و عاطفه نیست و باید وزن منطق و عقل را بیشتر از قبل جدی گرفت.


یک چک لیست منطقی قبل از مهاجرت


•    تمدید پاسپورت از آن دست کارهایی است که باید قبل از مهاجرت حتما انجام شود. صرف این که هنوز زمان باقی مانده این کار را به تعویق نیندازید. انجام این کار از راه دور یا با یک وکیل یا با مراجعه به کنسولگری ایران کار ساده‌ای نیست. 
•    ترجمه گواهینامه البته مدت‌ها است که دیگر چندان اهمیت ندارد و بهتر است در کشور مقصد در اولین فرصت ممکن برای امتحان راهنمایی و رانندگی آماده شوید.


تقویت زبان

 


تقویت زبان یکی از کارهایی است که هر مهاجری حتی یک روز قبل از مهاجرت هم باید انجام بدهد. هر چه برای تقویت زبان وقت بگذارید کم است. این چیزی نیست که شما در چک لیست خود داشته باشید اما آنقدر اهمیت دارد که حتی به این بهانه هم بهتر است به آن اشاره کنیم.


نقشه کاغذی یا فایل دیجیتال نقشه شهر


خیلی مهم است که پیش از ورود به شهر مقصد و پیش از مهاجرت، نقشه آن شهر را بررسی کنید. درست است که با زندگی در این شهر کم کم همه جای آنها را خواهید شناخت اما بد نیست برای هفته های اول، با محل مناطق مهم آن مثل بیمارستان، رستوران، ادارات مهمی که قرار است بلافاصله پس از ورود به آنها مراجعه کنید و پارک‌ها و دانشگاه‌ها آشنا شوید.


انجام آزمایش و چکاپ کامل


حتما می‌دانید که انجام آزمایش در کشور مقصد در شرایطی که شاید هنوز کارت بیمه سلامت ندارید، یک اقدام پرهزینه است. بهتر است پیش از عزیمت و مهاجرت به سمت کشور مقصد یک آزمایش کامل انجام دهید و حتی آن را به صورت رسمی ترجمه کنید تا در صورت لزوم در کشور مقصد مثل استرالیا یا کانادا به پزشک خود ارائه دهید.

 


از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوید


هر جای دنیا که بروید، هزینه دندانپزشکی شامل بیمه نیست و البته بسیار زیاد است. از طرفی هر کسی با دندانپزشک قدیمی خود ارتباط بهتری دارد و بهتر است پیش از مهاجرت خیالتان از سلامت همه دندان‌ها راحت باشد. این یک آینده نگری جدی قبل از مهاجرت است.


از سلامت چشمان خود اطمینان حاصل کنید


پیش از مهاجرت بسیار ضروری است که به چشم پزشک مراجعه کنید تا ضمن حصول اطمینان از سلامت چشمان خود، اگر عینک دارید شماره چشم خود را بررسی کرده و عینک به روز شده و زاپاس را همراه خود داشته باشید.


مدارک لازم و معتبر

 

immigarationchecklist2


شما در بدو ورود به کشور مقصد به چند اداره مانند سازمان بیمه و بانک مراجعه می‌کنید. بنابراین بهتر است مدارک لازم برای افتتاح حساب در کشور مقصد، دیدار اول در دانشگاه و تکمیل امور ثبت نام، بیمه و غیره را به صورت منظم و مرتب همراه خود داشته باشید. داشتن کپی از آنها نیز کار شما را در این ادارات راحت تر خواهد کرد.


دادن وکالت تام


وکالت دادن به فردی که کاملا به او اطمینان دارید مانند یکی از والدین یا خواهر و برادر شما می‌تواند بسیار راهگشا باشد تا در غیاب شما کارهای اداری به راحتی انجام شود.


قرص و داروهای مهم 


اگر امکانش باشد و مشکلی برای شما ایجاد نکند، بهتر است قرص و داروهای مهمی که مصرف می‌کنید، حتما همراه داشته باشید. البته افراط در این موضوع همیشه دردسرساز بوده و باید از انتقال داروی زیاد در چمدان خود پرهیز کنید.
شاید تا اینجا به نکاتی که باید پیش از مهاجرت انجام دهید، اشاره شده و همچنان منتظر این هستید که بدانید سرنوشت چک لیست مهاجرت چه خواهد شد!
در چک لیست مهاجرت به غیر از مواردی که تا کنون اشاره شده باید موضوعات مهمی زیر ذره بین قرار بگیرد:
اولین مورد فهرست مواردی است که حتما باید به صورت مدارک طبقه بندی شده با خود به همراه داشته باشید:
•    شناسنامه و کارت ملی ایرانی
•    کارت پایان خدمت
•    کلیه مدارک تحصیلی
•    سند ازدواج و طلاق
•    سند مربوط به سرپرستی فرزندان
•    سند مربوط به پذیرش در دانشگاه 
•    کلیه مدارک مربوط به سوابق کاری
•    مقداری پول نقد
•    طلا و جواهرات 
•    کلیه اسناد مربوط به رزرو اتاق یا خانه
نکته بعدی این است که والدین شما ممکن است با طرز فکر سنتی و مهربانانه خود مدام از شما بخواهند وسایلی مانند پتو، قابلمه، قاشق و چنگال، بشقاب و خوراکی و ... را همراه با خود به کشور مقصد منتقل کنید. طبیعی است که داشتن این چیزها درست وقتی به منزل جدید خود نقل مکان می‌کنید دلچسب است اما واقعیت این است که همه چیز در کشور مقصد در دسترس است و شما با یک خرید اولیه همه این وسایل را با قیمتی منطقی در اختیار خواهید داشت.


چک لیست مهاجرت از نگاه اداره مهاجرت استرالیا


اکنون بیایید نگاهی بیندازیم به چک لیست مهاجرت از نگاه اداره مهاجرت استرالیا:
•    مدارک مربوط به ویزا و پاسپورت معتبر
•    مدارکی که باید در فرودگاه به پلیس ارائه شود
•    کمی پول نقد در کشور مقصد برای مواردی که ممکن است پیش بینی نشده باشد
•    همراه داشتن دارویی که پزشک تجویز کرده و باید حتما همراه فرد باشد
•    به همراه داشتن مدارک تحصیلی 
•    نامه انگیزشی و رزومه و کپی متعدد از آنها
•    عکس استاندارد
•    بررسی سلامت سیستم لپ تاپ و موبایل به همراه شارژر و ...


سخن پایانی


مهاجرت کار پیچیده‌ای است. داشتن یک چک لیست مهاجرت پیش از عزیمت به کشور مقصد مفید است اما افراط در تنظیم آن شما را به سمت دلهره و اضطراب پیش می‌برد. نباید این فرایند را سخت گرفت اما باید آن را جدی بگیریم. انجام کارهای مهمی که در این مقاله به آنها اشاره شد، می‌تواند یک استقرار موفق و دلچسب به همراه داشته باشد.
برای آشنایی بیشتر با این موارد و داشتن اطلاعات مفید درباره کشور مقصد خود می‌توانید با مشاوران مجرب
موسسه مهاجرتی شادا تماس بگیرید.


 

پرسش و پاسخ
{{comment.name}}
{{comment.name}}

{{comment.comment}}

{{comment.date}}
{{comment.name}}
ادمین سایت

{{comment.reply_text}}

    ثبت پرسش و نظر