فرهنگ استرالیایی
11 فروردین, 1400

فرهنگ استرالیایی

فرهنگ را روح و اصالت هر جامعه می دانند. اما فرهنگ چیست؟ کارکرد آن چیست و چه می تواند باشد؟


فرهنگ از دو واژه تشکیل شده:

 

«فر» به معنای شکوه و جلال، و «هنگ» به معنای جمع. پس فرهنگ در در لغت به معنی شکوه جمعی است.

 

ولی در اصطلاح تعاریف بی شماری از فرهنگ وجود دارد. اصلی ترین این تعاریف، فرهنگ را اینطور تبیین می کند:

 

فرهنگ مجموعه ی هنجار ها، ارزش ها و آداب و رسوم یک جامعه است. مجموعه ی این عناصر زندگی فردی و جمعی ما را در طی ایام شکل می دهد و ما انسان ها به عنوان اعضای یک جامعه، خواسته و ناخواسته و زیاد و کم، از قوانین آن تبعیت می کنیم و تاثیر می پذیریم و بر آن تاثیر می گذاریم.

 


در جوامعی همچون استرالیا که ماهیتا از مهاجران تشکیل شده است، یعنی جدای از بومیان، از قدیمی ترین تا جدید ترین شهروندان آن به نوعی مهاجر هستند و فرهنگ و خرده فرهنگ جوامع خود را سوغات سفر خود کرده اند، فرهنگ و اصلاحات فرهنگی نه به عنوان امری بدیهی و قابل توجه  مانند سایر ملل، بلکه به عنوان امری راهبردی و استراتژیک که پیشرفت و توسعه استرالیا و در عین حال امنیت ملی این کشور را تحت الشعاع قرار می دهد، در دستور کار قرار دارد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


به طور مثال اگر در رابطه با نسبیت گرایی فرهنگی اندک اطلاعاتی داشته باشیم، به خوبی متوجه اهمیت فرهنگ در استرالیا و تلاش های صورت گرفته در این جامعه خواهیم شد.


استرالیا تا سال 1970 بیشتر میزبان مهاجران اروپایی بود. ولی از سال 1996 درهای خود را به روی سایر ملل باز کرد و غالب مهاجران را تا به امروز افرادی از آسیا، خاور میانه و آفریقا  تشکیل می دهند.
استرالیا دین رسمی در قانون اساسی خود ندارد. چرا که قایل به چندفرهنگی است. ازین رو کلیه ادیان دنیا و بی دینی را به رسمیت می شناسد و ادیان ابراهیمی و پر پیرو را در کشور خود به عنوان ادیان ملی می داند که پیروان مسیحیت از اکثریت برخوردارند. به همین خاطر است که در این کشور افراد بدون توجه به باور ها و عقایدشان به شکلی مسالمت آمیز در کنار هم زیست می کنند.


موضوع جالب توجه دیگر نبود زبان رسمی در استرالیاست که طبق قانون این کشور فاقد زبان رسمی و دارای زبان ملی است که این زبان انگلیسی استرالیایی است. وجود بیش از 300 زبان در استرالیا نشان از رنگارنگی فرهنگی این کشور است. چرا که زبان مدخل هرفرهنگ است. البته به جز زبان انگلیسی استرالیایی، زبان هایی که بیشترین متکلم را دارند ایتالیایی، ماندارین، عربی و یونانی است. البته تخمین زده می شود که حدود 100 زبان تا به امروز از بین رفته و 110 زبان در معرض خطر نابودی قرار دارند.


همچنین هنر در استرالیا همچون فرهنگش از تنوع و طیف گسترده ای برخوردار است. چرا که هنر نیز زبانی دیگر از فرهنگ است و از شاخصه های اصلی غنا و عمق فرهنگ می باشد. به همین خاطر در جای جای استرالیا شاهد جشن ها، فستیوال ها و مراسم های هنری متنوعی هستیم که ناشی از فرهنگ قومی و منطقه ای می باشد. از این روی است که جشن های هنری در ایالتی همچون تاسمانی مانند جشن انقلاب زمستانی ، با فستیوال قایق رانی و یا گشت زنی در شهر سیدنی متفاوت است.

 

اما استرالیا جدای از احترام و رسمیتی که برای هر ارزش و هنجاری قائل است، هنجار ها و ارزش های کلی و عمده ای دارد که فیلتر اصلی ارزش های دیگر است مانند:

 

  • احترام به آزادی و عزت فرد
  • آزادی مذهب از جمله آزادی پیروی نکردن از یک مذهب خاص، آزادی بیان و آزادی اجتماعات 
  • تعهد به حکومت قانون، به این معنی که همه مردم تابع قانون هستند و باید از آن اطاعت کنند 
  • دموکراسی پارلمانی ، که به موجب آن قوانین توسط پارلمان های منتخب مردم تعیین می شوند، این قوانین مهمتر و برتر از هر"قانون" مذهبی یا سکولار غیر منطبق دیگر هستند 
  • برابری فرصت برای همه افراد، صرف نظر از جنسیت ، گرایش جنسی، سن، ناتوانی، نژاد، یا منشا ملی یا قومی 

 

یک " رفتار عادلانه" برای همه که موارد زیر را در بر می گیرد:

 

- احترام متقابل

- تحمل 

- دلسوزی برای نیازمندان 

- برابری فرصت برای همه  

 

 

 

پرسش و پاسخ
{{comment.name}}
{{comment.name}}

{{comment.comment}}

{{comment.date}}
{{comment.name}}
ادمین سایت

{{comment.reply_text}}

    ثبت پرسش و نظر