گواهینامه رانندگی در استرالیا
15 تیر, 1400

گواهینامه رانندگی در استرالیا

یادگیری رانندگی در استرالیا یک نیاز بسیار ضروری است. به خصوص در کشوری که وسعت زیادی دارد و دسترسی به مکان های دور بدون ماشین ناممکن است. در این مقاله از شادا به مراحل و قوانین دریافت گواهینامه در استرالیا پرداخته ایم.


سن رانندگی در استرالیا

 

سن یادگیری رانندگی در هر ایالت و منطقه ای متفاوت می باشد. شما می توانید گواهینامه خود را در مناطق اصلی کشور استرالیا (ACT) در سن 15 سال و 9 ماهگی و در باقی منطقه ها در سن 16 گواهینامه را اخذ کنید.

اگر می خواهید بدون هیچ نظارتی رانندگی کنید سن 18 سالگی در ایالت ویکتوریا، سن 16 سال و 6 ماه در مناطق شمالی و سن 17 سالگی در همه جا می توانید گواهینامه بدون نظارت دریافت کنید.

 



پروسه و مدت زمان اخذ گواهینامه رانندگی در استرالیا

 

پروسه و مدت زمان اخذ گواهینامه رانندگی در ایالت ها و قلمروهای مختلف متفاوت است.
 

معمولا این پروسه برای افراد جوانی که گواهینامه رانندگی ندارند طولانی تر است و افراد بزرگسالی که گواهینامه رانندگی مربوط به کشورهای دیگر را دارند می توانند در مدت کوتاه تری این کار را انجام دهند.


مراحل دریافت گواهینامه رانندگی در استرالیا

هر ایالت در استرالیا برای صدور گواهینامه رانندگی شرایط خاص خود را دارد، اما به طور معمول سه مرحله خواهد بود.

 

  • مرحله اول: گواهینامه مبتدی Learner
  • مرحله دوم: گواهینامه مشروط Provisional
  • مرحله سوم: گواهینامه کامل Full license


اولین قدم برای گرفتن گواهینامه رانندگی معمولا با تست بینایی شروع می شود و در مرحله بعد "آزمون دانش راننده" یا Driver’s  Knowledge Test  قرار دارد.

برای مثال در ایالت نیوساوت ویلز، متقاضیان می توانند این آزمون را به زبان های عربی، چینی، کرواتی، یونانی، کره ای، صربی، اسپانیایی، ترکی و یا ویتنامی انجام دهند.

متقاضیانی که زبانشان جزو این زبان ها نیست می توانند برای شرکت در این آزمون تقاضای مترجم کنند.

پس از قبولی در آزمون دانش راننده، متقاضی یک پلاک L می گیرد. این به متقاضی اجازه می دهد تا در خیابان تمرین رانندگی کند.

قبل از این که متقاضیان در آزمون عملی شرکت کنند باید ابتدا در یک آزمون درک خطر یا Hazard Perception Test شرکت کنند. این آزمون توانایی آنها در تشخیص خطرات احتمالی را می سنجد.

در اکثر ایالت ها و قلمروها، افراد زیر 25 سال باید بین 50 تا 120 ساعت همراه یک مربی رانندگی و یا یک عضو خانواده که گواهینامه full license دارد تمرین کنند.

اتباع کشورهایی که گواهینامه رانندگی آنها به عنوان گواهینامه معتبر به رسمیت شناخته می شود معمولا می توانند در طول سه ماه پس از ورود به استرالیا، گواهینامه خود را به گواهینامه رانندگی استرالیا تبدیل کنند.

تنها استثنا ایالت تاسمانیا است که رانندگان باید ظرف مدت سه ماه از زمان صدور ویزایشان، برای درخواست گواهینامه استرالیا اقدام کنند و همچنین ایالت ویکتوریا که باید ظرف شش ماه از زمان ورود و از زمان صدور ویزا اقدام کنند.

رانندگانی که گواهینامه آنها مربوط به کشورهای غی رواجد این شرایط باشد، باید ظرف سه ماه از ورود به استرالیا برای گرفتن گواهینامه رانندگی اقدام کنند.



قوانین رانندگی در استرالیا


قبل از رانندگی، باید با قوانین راهنمایی و رانندگی در استرالیا که از یک ایالت به ایالت دیگر متفاوت است، آشنا شوید که قبلا در مقاله قوانین رانندگی در استرالیا به طور جز قوانین رانندگی در هر ایالت را شرح داده ایم ولی به طور کلی  فرقی نمی کند که از کدام کشور هستید، در استرالیا باید به رانندگی در سمت چپ جاده عادت کنید. با این حال، چندین قانون و توصیه منحصر به فرد دیگر برای آموزش رانندگی در استرالیا نیز وجود دارد.

 

رانندگی در سمت چپ جاده:

علاوه بر رانندگی در سمت چپ جاده، رانندگان خارجی باید به یاد داشته باشند که پس از چرخش، در سمت چپ بمانند.


صندلی راننده سمت راست:

صندلی راننده در بیشتر اتومبیل های استرالیا در سمت راست قرار دارد و عادت به رانندگی در موقعیت معکوس جاده ها ممکن است سخت باشد. برای اینکه به این نوع رانندگی عادت کنید، به یاد داشته باشید که ترافیک پیش رو در سمت شانه راست شما خواهد بود.


شرط آهسته رانندگی کردن:

هنگام رانندگی در جاده های دو لاین (یا بیشتر)، وسایل نقلیه ای که آهسته رانندگی می کنند باید در پایین ترین لاین بمانند. خط وسط فقط برای تغییر لاین استفاده می شود.


محدودیت های سرعت:

محدودیت سرعت جاده مسکونی و شهری به طور معمول بین 50 تا 60 کیلومتر در ساعت (31 تا 35 مایل در ساعت) است، در حالی که جاده های بین شهری و بزرگراه ها دارای محدودیت سرعت بین 100 تا 110 کیلومتر در ساعت (62 تا 68 مایل در ساعت) هستند.


چرخش U:

چرخش U در استرالیا در تقاطع ممنوع است، به جز در ویکتوریا و پایتخت استرالیا، مگر اینکه تابلوی آن در محل تقاطع وجود داشته باشد.


چرخش به چپ پشت چراغ قرمز: چرخش به سمت چپ در پشت چراغ قرمز ممنوع است، مگر اینکه نشانه ای از این امر وجود داشته باشد.

 

 

پرسش و پاسخ
{{comment.name}}
{{comment.name}}

{{comment.comment}}

{{comment.date}}
{{comment.name}}
ادمین سایت

{{comment.reply_text}}

    ثبت پرسش و نظر